Model 5A w content marketingu

5A Content Marketing

Czym jest model 5A? To kolejny z modeli, od których aż roi się w marketingu. O zasadzie AIDA słyszał pewnie każdy, kto cokolwiek liznął z marketingu. O PAS pewnie też wielu. A czego dotyczy model 5A?

Content marketing, czy jak kto woli – marketing treści ma na celu przede wszystkim zbudowanie relacji z klientem. To działania długofalowe obliczone na pozyskanie szerszego grona klientów, którzy dopiero w kolejnych krokach podejmą decyzje zakupowe. Aby uporządkować działania prowadzone w ramach strategii content marketingu, powstał model 5A, który obrazuje ścieżkę, którą podąża klient.

Od świadomości do poleceń

Model 5A swoją nazwę bierze od 5 etapów podróży klienta: aware, appeal, ask, act i advocat. Rozłóżmy je na czynniki pierwsze, aby zobaczyć, co na każdym kroku robi klient i co może mu zaoferować content marketing.

Aware – świadomość marki

To pierwszy poziom w lejku sprzedażowym. Klient bardziej zaufa marce, którą zna, o której słyszał, której logo widział. Zupełnie anonimowa marka czy produkt już na starcie ma gorzej niż jej konkurencja, o której można było wcześniej usłyszeć, przeczytać lub ją zobaczyć.

Mnie Się Podobają Melodie, Które Już Raz Słyszałem

Inżynier Mamoń, Rejs

Twierdzenie Mamonia nie powinno więc nikogo dziwić. Tak działa nasz mózg – lubimy coś, co znamy i co nam się dobrze kojarzy. I tu właśnie pojawia się zadanie dla content marketerów.

Ich rolą jest zbudowanie świadomości o marce/produkcie i wywołanie pozytywnych skojarzeń. Jak to zrobić? Temu służą między innymi blogi, poradniki, webinary, artykuły sponsorowane czy wpisy influencerów.

Appeal – odwołanie do marki, zainteresowanie marką

Drugi krok w ścieżce klienta to wzbudzenie zainteresowania. Klient już wie, że ISTNIEJE produkt X, teraz trzeba go tym „czymś” zainteresować, wzbudzić ciekawość. Jak? Przede wszystkim należy pokazać korzyści i efekt zmiany. Klient już zna produkt (po pierwszym kroku powie: „Słyszałem o niej”, „Czytałem o tym”), a po drugim etapie stwierdzi: „Podoba mi się”.

Żeby wzbudzić zainteresowanie, potrzebny jest dobrze przygotowany content marketing, który na tym etapie będzie działać przede wszystkim poprzez blogi, recenzje, tutoriale itp.

Ask – poszukiwanie informacji

Idźmy dalej – klient już wie o istnieniu produktu, jest już nim zaciekawiony. I z tej właśnie ciekawości zaczyna szukać więcej informacji o produkcie. Wg raportu Digital 2022 Global Statshot Report głównym powodem korzystania z internetu jest właśnie poszukiwanie informacji, a internetowe wyszukiwarki stały się głównym źródłem informacji o markach, wyprzedzając między innymi reklamy w TV czy reklamy w social mediach.

To cenny wniosek dla wszystkich, którzy tworzą content marketing. Skoro klient szuka informacji, trzeba mu ją podać na tacy. W tym celu tworzy się katalogi i opisy produktów pokazujące szczegółowe dane, nagrywa webinary i podcasty pokazujące produkty (najlepiej z opiniami użytkowników).

Act – zakup

Jesteśmy (prawie) u celu drogi. Klient zna już produkt, zebrał o nim informacje i postanowił go kupić. W tym kroku nie wolno już odciągać jego uwagi, za to trzeba go delikatnie wspierać i popychać do decyzji. Nie ma tu już miejsca na blogi czy video content, tu się liczy jasny i klarowny opis, jak dokonać zakupu. Można wspierać się jedynie informacjami w stylu: „Już 5 tysięcy osób kupiło tę książkę”. To dodatkowa zachęta do już podjętej decyzji.

Advocate – polecenia

Wiele osób myśli, że zakup to koniec podróży klienta. Błąd! Trzeba zadbać o to, aby klient powrócił do nas na kolejne i kolejne i kolejne zakupy, a także, aby, polecał produkt innym. Każdemu powinno bowiem zależeć na tym, aby zadowolony klient stał się „nieoficjalnym ambasadorem marki”.

Istnieje coś takiego jak społeczny dowód słuszności. Mówiąc w uproszczeniu – gdy nie wiemy, jaką decyzję podjąć, przyjmujemy pogląd większości. Z punktu widzenia content marketingu to pole do popisu dla wszelkich testymoniali czy poleceń influencerów.

Model 5A to pełna ścieżka klienta

Chcesz sprzedawać – nie idź na skróty. Może uda ci się incydentalnie sprzedać to czy tamto, ale długofalowo nie zbudujesz świadomości marki i nie rozbudujesz siatki klientów (stałych i nowych). Content marketing (a w tym copywriting) to sposób na świadome budowanie pozycji i swojego biznesu.

Co wybierzesz – partyzanckie działania czy długofalowe korzyści?